Muistoja

85. Seinäjoki-saaga osa 2

Palataan siis takaisin Seinäjoelle ja tässä tekstissä kirjoittelenkin enemmän siitä, mitä restonomiopintoni pitivät sisällään. Opiskelin siis Seinäjoen ammattikorkeakoulussa ja virallinen tutkintonimikkeeni, joka lukee tutkintotodistuksessani, on Restonomi AMK, Ravitsemispalvelut. Opinnot keskittyivät siis ruokaan ja sen ravitsemuksellisuuteen, turvallisuuteen ja elämyksellisyyteen.

Opinnot koostuivat kaikille yhteisistä opinnoista, mitkä tarkoittavat siis opintoja, joita jokainen SEAMKissa opiskeleva suorittaa sekä yhteisistä perusopinnoista, ammattiopinnoista, valinnaisista ammattiopinnoista, vapaasti valittavista opinnoista, kahdesta harjoittelusta sekä opinnäytetyö.

Kaikille yhteisiä opintoja ovat osaajaksi kehittyminen mikä pitää sisällään opiskelu- ja työelämäosaamisen, kansainväliseksi osaajaksi kehittymisen, viestintätaidot sekä tieto- ja viestintätekniikan, sekä liiketoiminta- ja yrittäjyysosaamisen ja tutkimus- ja projektiosaamisen.

Yhteiset perusopinnot oli jaettu kolmeen eri teemaan. Viestintävalmiuksiin kuului alakohtainen työelämän viestintä sekä englannin että ruotsin kielet. Ruokaketjun liiketoimintavalmiuksiin sisältyi markkinoinnin suunnittelua ja toteutusta ruokaketjussa, henkilöstöjohtamista ja esimiestyötä ruokaketjussa sekä matematiikkaa. Lisäksi vielä oli tutkimus ja kehittämistyövalmiudet, joista viisi opintopistettä suoritin vaihdossa ulkomailla ja loput kaksi takaisin tullessani Suomessa.

Opetusravintola Prikka toimi käytännön opiskelujen ydinkohtana ja eräänlaisena ”leikkikenttänä”, jossa sai toteuttaa erilaisia luovia ideoita

Ensimmäinen vuosi oli niin sanotusti tuottamisen vuosi, toinen johtamisen ja puolitoista viimeistä vuotta tutkimuksen vuosia. Edellä mainitut yhteiset opinnot jakautuivat tasaisesti kaikille vuosille.

Ensimmäisenä vuonna ammattiopinnoissa opiskelimme ruokapalvelujen tuottamista, mikä suoritettiin suurelta osin työskentelemällä opetusravintola Prikassa niin keittiön kuin salinkin puolella. Lisäksi opiskeltiin elintarviketurvallisuutta ja mikrobiologiaa sekä ruoan terveellisyyttä niin allergioiden kuin ravintoaineiden osalta. Elintarviketuntemus ruokapalveluissa kuului sekä ensimmäisen että toisen vuoden opintoihin. Ensimmäisenä vuonna myös ruokapalvelujen kokemuksellisuutta eli mistä elämykset muodostuvat ja mitä ne ovat, tuli opittua.

Toisen vuoden ammattiopintoja olivat sitten lisää ruoka ja terveys- aiheen syventämistä sekä lisää elintarviketuntemusta. Opetusravintola Prikassa johdettiin lounaita ja illallisia niin kutsuttujen johtovuorojen johdosta ja ne kuuluivat osaksi ruokapalvelujen johtaminen -opintokokonaisuutta. Näihin opintoihin kuului myös työvuorosuunnittelun perusteita. Tuotannonohjaus ammattikeittiössä, ravitsemuksen erityiskysymykset sekä ruokapalvelujen laadun kehittäminen kuuluivat toisen vuoden opintoihin. Enää en muista mihin isompaan osaamisalueeseen se kuului, mutta myös työoikeutta ja lakia näin ollen jossain vaiheessa katseltiin läpi.

Yksi Prikan johtovuorojen suunnittelemistani annoksista: Paistetut muikut, juurespyree, lehtikaalisipsit ja tartatkastike

Toisen vuoden keväällä aloitettiin jo valinnaisten ammattiopintojen valitseminen ja suorittaminen. Oli valittavana 15 opintopisteen kokonaisuuksia, joista kolme piti valita. Minä valitsin Ravitsemuksen syventävät opinnot, ruokatuotannon kehittämisen sekä HOPS:n mukaiset opinnot. Viimeinen tarkoitti siis sitä, että sain vaihdossa suorittamat 15 opintopistettä laitettua suoraan sinne alle. Siellä tuli pääsääntöisesti opiskeltua liiketalouspuolta, mutta tästä kaikesta kerron kyllä jossain vaiheessa lisää.

Ravitsemuksen syventävistä opinnoista sain myös osan luettua hyväksi vaihtoni opinnoista, mutta Suomessa opiskelin teemoja nimeltä ravitsemuslaatu sekä ravitsemusviestintä ja -kasvatus. Ruokatuotannon kehittämiseen sain myös yhden 5 opintopisteen verran hyväksilukuja kansainvälisen liiketoimintasuunnitelman teosta vaihdossani, mutta Suomessa opiskeltiin ruoan ja ruokalistojen kehittämistä sekä ruoan tuotannon prosesseja.

Vapaasti valittavat opinnot suoritin mielenkiintoisten kouluprojektien myötä. Olin mukana ruoka- ja viini -kurssilla, suoritin verkossa suoritettavan Business English kurssin, tarjoilin RESTO2016 kisoissa, olin meksikolaisen illallisen toteuttamisen mukana sekä edustin kouluamme RESTO2018-kisoissa. Restokisoista voisinkin kirjoitella jossain vaiheessa lisää niin kuulette mielenkiintoisia juttuja ja mitä kaikkea osaamista mulla onkaan taustalla. Lisäksi toimin opiskelijatutorina, joten sain siitä myös vapaasti valittavia opintoja.

Edustin vuoden 2018 Restokisoja kouluamme

Perusharjoittelun suoritin Etelä-Savossa Mikkelissä Tertin Kartanossa ja erikoistumisharjoittelun Valkoisessa Puussa Seinäjoella. Opinnäytetyöni käsitteli Sale Hurissalon kesäterassin toiminnan kehittämistä asiakaslähtöisesti.

Jos jotain näistä mun opintoselostuksista pitäisi ymmärtää, niin sen että olen aina tykännyt heittäytyä mukaan projekteihin, kehittäminen ja liiketoiminta ovat kiinnostaneet minua jo opiskeluaikoina ja asiakaslähtöisyys on ollut niin lähellä sydäntäni, että olen jopa tehnyt siitä aiheesta opparin.

Muutama vuosi meni opintojen jälkeen ennen kuin oikeasti pääsen hyödyntämään oppejani ja kokemuksestani työelämässä, mutta ei se minua haittaa sillä ne käytännön työskentelyt ovat opettaneet ja johtaneet minua tähän pisteeseen. Enkä vieläkään täysin tiedä, että käytänkö kaikkia tutkinnossa saamiani oppeja. Mutta ei se haittaa, sillä tutkinto on antanut minulle pohjan ja se oli juuri se mitä oikeastaan siltä halusinkin ja hainkin. Ja antoihan sen opiskelu minulle myös opiskelijaelämän, josta seuraavassa Seinäjoki-saagassa lisää.

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *