Informativiiset tekstit

131. Matkailun kohderyhmät

Seuraavaksi matkailualan ymmärtämiseksi ja esittelemiseksi ajattelin kirjoittaa matkailun kohderyhmistä eli asiakassegmenteistä. Visit Finlandin tekemän segmentointimallin mukaan matkailijat voidaan jakaa 11 segmenttiin, jotka esittelen seuraavaksi. Lähteenä tähän tekstiin on toiminut seuraava sivusto: https://www.visitfinland.fi/suomen-matkailudata/matkailun-kohderyhmat

Nature lover – Luonnon, luonnon ilmiöiden ja ihmeiden ihailija

Matkailija haluaa nähdä ja kokea luonnon ihmeitä ja on laajalti kiinnostunut luonnosta sekä siihen liittyvistä ilmiöistä. Kiinnostavia aiheita ovat esimerkiksi luonnonpuistot, villieläimet ja arktinen luonto. Tähän kohderyhmään kuuluvat matkailijat ammentavat inspiraatiota matkasuunnitteluun erityisesti verkkohauista sekä matkailusivustoilta ja tyypillistä on, että lomat suunnitellaan melko huolellisesti.

Outdoor explorer – Luontoa arvostava aktiveettilomailija

Tälle matkailijatyypille on tyypillistä aktiivisuus, vaeltaminen, pyöräily, juokseminen ja aito luonto. Kohderyhmään kuuluvat arvostavat aitoa luontoa ja ulkoilma-aktiviteetteja. He haluavat kokea aktiivisen loman ja siihen voi kuulua esimerkiksi pyöräilyä tai patikointia.

Matkasuunnitteluun tämän segmentin matkailija hakee inspiraatiota sosiaalisesta mediasta, vaikuttajilta, matkustamiseen liittyvistä podcasteista sekä mainonnasta. Tyypillistä on matkustaa usein ja spontaanius näkyy matkustuspäätöksissä. Tyypillistä ei ole suunnitella matkoja perinpohjaisesti ja matkasuunnittelu aloitetaankin melko myöhään.

Koli sopii niin luonto- että aktiviteettimatkailijoille

Active hobbyist – Seikkailuhakuinen eri urheilulajien harrastaja

Tämä segmentti etsii seikkailua ja jännitystä ja on kiinnostunut laajalla skaalalla erilaisista urheilulajeista ja harrastuksista kuten esimerkiksi moottorikelkkailusta, vesiurheilusta, laskettelusta ja lautailusta sekä extreme-lajeista. Kohderyhmän kiinnostuksen kohteet voivat ulottua myös metsästykseen ja kalastukseen.

Matkasuunnitteluun haetaan inspiraatiota sosiaalisesta mediasta, vaikuttajilta sekä matkustamiseen liittyvistä podcasteista. Kohderyhmälle on tyypillistä olla usein spontaani matkustuspäätöksistä eikä suunnitelmia tehdä perinpohjaisesti. Matkailijat ovat uuden omaksujia, jotka janoavat uusia ja jännittäviä matkakohteita, seikkailuja ja kerran elämässä -kokemuksia.

Lifestyle traveller – Paikalliskulttuuria ja elämäntapaa etsivä

Tälle kohderyhmälle matkustamisessa ei ole kyse vain uusien paikkojen löytämisestä vaan myös uuden näkökulman löytämisestä. Kiinnostusta herättävät alkuperäiskulttuurit, paikallinen elämäntapa, vuorovaikutus paikallisten kanssa sekä maaseudun löytämättömät kohteet. Lifestyle traveller -segmentti on kiinnostunut matkustamaan tutkimattomille reiteille sekä löytämään aitoa paikallista kulttuuria ja elämäntapaa.

Matkailija on avoin kokemuksille ja haluaa tutustua monipuolisesti erilaisiin kohteisiin sekä on kiinnostunut uusista paikoista. Tämän kohderyhmän matkailijaa et siis löydä tunnetuista turistikohteista. Matkasuunnittelussa etsitään tietoa ja inspiraatiota erityisesti verkkohauista, kansallisilta tai paikallisilta matkailusivustoilta, matkustamiseen liittyvästä kirjallisuudesta sekä sanoma- ja aikakausilehtien artikkeleista. Matkoja suunnitellaan jossain määrin, mutta ei erityisen tarkasti.

Alankomaiden autenttista kulttuuria pääsee näkemään muun muassa Volendamin kalastajakylässä, jossa pääsin kokeilemaan hollantilaista kansallispukua

Culture traveller – Urbaanin kulttuurin monipuolinen kuluttaja

Tämä kohderyhmä on innokas oppimaan uutta ja omaakin laajan kiinnostuksen erilaisiin kulttuurin liittyviin aiheisiin kuten esimerkiksi historiaan, muotoiluun, taiteeseen ja arkkitehtuuriin. Myös kaupungit ja kaupunkikohteet ovat mielenkiinnon kohteita. Segmentin kiinnostus kattaa kaikki kulttuuritarjonnat ja historialliset nähtävyydet.

Matkustusinspiraation lähteitä ovat kansalliset tai paikalliset matkailusivustot, matkailualaan liittyvä kirjallisuus, matkailuaiheiset TV-sarjat tai elokuvat sekä sanoma- ja aikakausilehtien artikkelit. Matkasuunnitelmat tehdään perusteellisesti. Tyypillistä on halu oppia ja kokea uutta, mutta ei olla kiinnostuneita seikkailuista.

City life enthusiast – Kaupungin viihdetarjonnasta (konsertit, tapahtumat, yöelämä, huvipuistot ja ostokset) nauttiva

Tähän kohderyhmään kuuluville matkailijoille matkustaminen ei ole pelkästään uusien paikkojen tutkimista vaan se on myös irtautumista rutiineista ja uppoutumisesta vilkkaan kaupungin tunnelmaan ja sykkeeseen. Heitä kiinnostaa kaupungin viihdetarjonta kuten shoppailu, yöelämä, urheilu- ja musiikkitapahtumat sekä huvipuistot ja eläintarhat.

Inspiraation he saavat perheen ja ystävien kokemuksista, sosiaalisen median tarinoista, mainoksista, matkatoimistoista ja vaikuttajilta. City life enthusiasts -matkailijat suunnittelevat matkat melko huolellisesti ja ovat kiinnostuneet selkeästi uusista kokemuksista ja matkakohteista.

Suvi Teräsniska on yksi artisti, jonka perässä minäkin matkustan

Wellbeing seeker – Rentoutumisen, rauhan ja hemmotteluhoitojen nautiskelija

Tämä segmentti on kiinnostunut rauhasta, rentoutumista ja hyvinvoinnista. Heillä kiinnostavia vaihtoehtoja on kylpylälomat, hyvinvointihoidot tai -retriitti ja auringon ottaminen. Matkasuunnitteluun innostuksen he hakevat perheiltä, ystäviltä ja matkatoimistoista. He luottavat myös arvosteluihin matkakohdetta valitessaan.

Matkasuunnittelu aloitetaan hyvissä ajoin ja lomat suunnitellaan melko huolellisesti. Uudet matkakohteet ja seikkailut eivät kiinnosta heitä, vaan etsinnässä on turvallinen ja rentouttava loma sekä varmoja valintoja.

Group traveller – Kaupunkikierroksilla ja ryhmässä matkailija

Nämä matkailijat ovat kiinnostuneita kaupunkikierroksista ja mahdollisuudesta olla vuorovaikutuksessa muiden matkailijoiden kanssa. Heitä kiinnostavat suurten kaupunkien kokeminen, nähtävyydet, kulttuuri ja shoppailu.

Tämä kohderyhmä suunnittelee matkat melko huolellisesti ja uusien paikkojen ja seikkailujen kokemiselle ehtona on suunnitelmat ja muiden ihmisten kanssa toteutuminen. Suomessa tätä matkailijatyyppiä kiinnostavat opastettujen kaupunkikierrosten sekä suosittujen kaupunkinähtävyyksien lisäksi UNESCOn maailmanperintökohteet.

Lontoo ja sen nähtävyydet ovat monien opastettujen kaupunkikierroksen kohteita. Taustalla näkyy Big Ben

LGBTQ-traveller – Paikallisen LGBTQ+-kulttuurin ja yhteisön kokija

Paikallinen LGBTQ-kulttuuri ja yhteisö kiinnostavat tätä matkailijaryhmää. He ovat sosiaalisia ja haluavat olla vuorovaikutuksessa paikallisten ja muiden matkailijoiden kanssa. Inspiraatio haetaan enimmäkseen sosiaalisen median tarinoista, vaikuttajilta ja matkailuun liittyvistä podcasteista.

Matkustuspäätökset ovat usein spontaaneja eikä suunnitelmia tehdä kaikkein perinpohjaisimmin. Seikkailunhalu ja uuden omaksuminen on heille keskeistä ja kaikkien tunnetuimpien turistikohteiden välttely.

Foodie – kulinaaristen elämysten nauttija

Matkustajasegmentti, jotka kiinnostavat niin ruokaelämykset, fine dining, paikallinen ruoka sekä erilaiset tislaamot, panimot ja viinitilat. Kaikilla segmenteillä ruoka on tärkeä teema, mutta foodiet matkustavat erityisesti kulinaaristen elämysten perässä.

Matkasuunnitteluun haetaan inspiraatiota laajasti verkkohauista, matkailuaiheisesta kirjallisuudesta, tv-sarjoista sekä elokuvista ja sanoma- ja aikakausilehtien artikkeleista.

Sun and beach lover

Auringon ottaminen, merestä nauttiminen ja uiminen ovat tälle kohderyhmälle tärkeitä seikkoja matkojen ja loman suhteen. He ovat kiinnostuneita tunnetuista matkailukohteista sekä tutuista kohteista. Lomat suunnitellaan melko hyvin ja inspiraatiota haetaan esimerkiksi verkossa toimivilta varaussivustoilta.

Pärnun ranta on varmasti kesällä auringonpalvojien ja merestä nauttivien suosiossa. Pääsiäisen tienolla oli vielä autiota

Mihin kohderyhmiin itse koet kuuluvasi? Minä tunnistan itseni eniten ehkä lifestyle traveler, culture traveler sekä outdoor explorer -segmenteistä. Joko mennään luonnossa tutkien ja tehden jotain aktiivista tai sitten hypätään suoraan kulttuuriin ja paikalliseen elämäntapaan!

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *